چوشل

حوالي روستاي بالارود سياهكل

كوه درفك

باغ چاي درخشان

+ نوشته شده در  دوشنبه سی و یکم فروردین 1388ساعت 15:51  توسط ميثم   | 

بازاريابي در صنعت توريسم

بعنوان یک مدیر در اقتصاد جهانی، بازاریابی بشدت به حرفه شخصی و موفقیتت شما در فعالیتهای اقتصادی کمک می کند. در صنعت توریسم و هتلداری امروزی ، مشتری بعنوان پادشاه یا ملکه دنیا بحساب می آید واین حقی نیست که ارثی به او رسیده باشد بلکه به اين جهت است كه  او میتواند با خرید یا عدم خرید محصول شما  باعث تقویت یا تخریب حرفه شما باشد.
صنعت گردشگری بزرگترین و مهمترین صنعت بین المللی در جهان می باشد. انتظار می رود تا سال 2010، آمار گردشگری بین المللی بتواند از مرز یک میلیارد نفر بگذرد و از این راه درآمدی بیش از 1.5 میلیون تریلیون دلار کسب نماید.
در سال 2002 فرانسه بهترین مقصد توریستی بود و کشورهای اسپانیا و ایالات متحده آمریکا در رده های بعدی قرار داشتند. اما ملتهای دیگر نیز در این بین می خواهند سهم خود را از صنعت گردشگری بگیرند و کسب درآمد کنند و این از تلاشهای بازاریابی مدیران آنها به اثبات می رسد. مسافران فصلی می دانند که هتلهای بسیاری در هنگ کنگ ، سنگاپور و تایلند در ارائه خدمات و محصولات از بیشتر هتلهای آمریکای شمالی و اروپا پیشی گرفته اند. خطوط هوایی سنگاپور در ارائه خدمات پیوسته در بالای رده بندی دنیا قرار دارند و بطور موثر با سایر خطوط هوایی دنیا در رقابت هستند.
30 سال قبل در دبی چیزی بجز یک خلیج کوچک ، یک کاخ شیخ و شهرتی بنام پایتخت دزدان خلیج فارس نبود. امروزه دبی با  272 هتل  با 30000 تخت ، 30 فروشگاه بزرگ خرید و تقریبا 5 میلیون گردشگر در سال بر خود می بالد. ظرفیت فرودگاه دبی جهت ارائه خدمات به 70 میلیون گردشگر در سال 2008 توسعه  داده می شود. در حال حاضر یک پارک تفریحی 2 برابر بزرگتر از World Disney فرانسه در صحرای دبی با هزینه بالغ بر 19 تریلیون در دست ساخت  می باشد.
عنوان بزرگترین فرودگاه جهان به ایالات متحده آمریکا یا اروپا تعلق ندارد بلکه این عنوانی است که فرودگاه  هنگ کنگ آن را یدک می کشد شهری که بعلت کمبود زمین ، فرودگاه جدید آن در روی جزیره مصنوعی بسیار بزرگی در خلیج ساخته شده است. فرودگاه بین المللی هنگ کنگ بزرگترین فضای بسته دنیا را دارد که با داشتن ترمینال بزرگ در صورت نیاز توانایی جابجایی بیش از 87 میلیون مسافررا دارد.
در سالهای نه چندان دور ، کانکون، به خاطر مارهایش مشهور بود. امروزه یک مقصد توریستی به طول 14 مایل می باشد که دارای هتلهای عالی و رستورانهای مدرن آمریکایی ، اروپایی و مکزیکی می باشد. سالانه میلیونها گردشگر از کانکون دیدن می نمایند. مهمانان از آمریکای شمالی و اروپا با گذر از آسمان تفرجگاههای خود برای دیدار از کانکون بسوی آن پرواز می کنند.
صنعت گردشگری دنیا زنده ، مهیج و رقابتی است شرکتهای مهمانداری و دپارتمانهای برنامه ریزی و ترويجي توریسم  پر از تحصیل کرده ها از دانشگاههای ایالات متحده آمریکا ، اروپا و کانادا شده اند. با این که رقابت روز به روز بیشتر می شود ولی هنوز برای کار فرصتهای بیش از پیش وجود دارد.
به بازاریابی به عنوان گذرنامه موفقیت شما خوش آمدید امروزه بازاریابی فقط یک حرفه تجاری نیست آن یک فلسفه است، نحوه ای از فکر کردن و طریقی برای ساختن حرفه و فکرتان می باشد .بازاریابی خیلی بیشتر از تبلیغ بازرگانی جدید می باشد. موضوع بازاریابی هرگز فریب دادن مشتری یا تصویر شرکت نمی باشد .موضوع آن دادن ارزش واقعی به مشتریان هدفمند ، تشویق خرید و برآورده کردن نیازهای آنها  می باشد.
بازاریابی بیشتر از سایر مشاغل با مشتری سروکار دارد. ایجاد رضایتمندی و ارزش برای مشتری در قلب بازاریابی صنعت گردشگری و هتلداری قرار دارد. عوامل زیادی به موفقیت یک حرفه کمک میکنند. به هرحال تمامی شرکتهای موفق امروزی در تمامی سطوح یک چیز مشترک دارند: آنها قویا همگی مشتری محور بوده و به شدت وابسته به بازاریابی هستند. آکور با ارائه آکورلیسپریت ، با توانایی پیش بینی و ملاحظه نیازهای مهمانانش و توجه دقیق به جزئیات، به عنوان یکی از بزرگترین هتلهای زنجیره ای دنیا تبدیل شده است. ریتز کارلتون تجربیات به یاد ماندنی را برای مهمانان هتلش فراهم می نماید. مکدونالد با چهار عامل کیفیت ،خدمات ، نظافت و اعتبار تبدیل به بزرگترین رستوران زنجیره ای دنیا شده است. اینها و سایر شرکتهای مهمانداری موفق می دانند که اگر آنها به مشتریانشان توجه نمایند سهم بازار و سود به دنبال خواهد داشت.
به عنوان یک مدیر کارکنانتان را برای ایجاد ارزش واقعی برای مشتریانتان تشویق کنید. شما میخواهید اطمینان حاصل کنید که رضایت مشتری شما در سود است. این ساده ترین بازاریابی است .
مشتری محوری:
هدف موسسه بازرگاني، خلق و نگهداری مشتریان راضی و سودبخش  می باشد. مشتریان زمانی که نیازهایشان را برآورده می بینند مجذوب شده و حفظ می شوند. آنها  نه تنها به همان خطوط کشتیرانی، هتل، بنگاه کرایه اتومبیل و رستوران مراجعه می کنند بلکه درباره رضایتمندیشان به دیگران خواهند گفت.
منافع چه هستند؟ بعضی از مدیران هتلداری طوری عمل می کنند که انگار منافع امروزی در رتبه اول و رضایت مشتری در رتبه دوم قرار دارند. این نگرش نهایتاً بنگاه را به زوال می کشاند طوری که از تعداد مشتریان تکراری کاسته شده و با گفتارهای منفی مواجه می شود. مدیران موفق می فهمند که منافع آنها در نتیجه بهتر اداره کردن  موسسه بازرگاني  آسانتر از عمل به اهداف از قبل  تعیین شده آن بدست می آیند. وقتی موسسه،  مشتریان خود را راضی می کند،مشتریان قیمت منصفانه ای را برای کالا پرداخت خواهند کرد که  این قیمت منصفانه دارای منفعت برای بنگاه می باشد. مدیرانی که پیوسته سعی بر افزایش منافع کوتاه مدت را دارند هم شرکت و هم مشتری را به ارزانی می فروشند.
به  اپیزود زیر توجه کنید:
یک مشتری قبل از زمان بسته شدن به رستورانی میرسد و با جمله «چه چیزی می خواهید» مورد استقبال قرار می گیرد او جواب میدهد  که دوست دارد یک چیزی برای خوردن بگیرد. یک صدایی رسا به مشتری اعلام می کند  که رستوران بسته است. در این زمان مشتری به علامت روی  در که  بیان  از باز بودن رستوران تا ساعت 9 بعد از ظهر دارد اشاره میکند. به او میگویند  که  درسته. اما تا آن موقع ما اینجا را تمیز می کنیم و غذا را دور می ریزیم. در نتیجه ساعت 9 میشود و ما اینجا را می بندیم .مشتری آنجا را ترک میکند و به رستوران دیگری یک چهارراه دورتر میرود و هرگز به رستوران اولی بر نمی گردد.
اجازه بدهید کمی بیاندیشیم.چرا با مشتري اينچنين ناشايست رفتار شد؟  احتمالاً :
• کارمند می خواست که زودتر ترک کند.
• کارمند از سردرد رنج می برد.
• کارمند مشکلات شخصی یا خانوادگی داشت.
چیزی که در اپیزود رستوران اتفاق افتاد به این جهت است که زمانی  کارمند یک مشتری را قبل از موقع بسته شدن رستوران  سرویس داد که نتیجه آن طولانی شدن زمان کار کارمند تا ساعت 30/10 بعد از ظهر شد، بجای  تشویق کارمند بخاطر سرویس دهی به مشتری و تا دیروقت ماندن ، او را به خاطر هزینه  اضافه کاریش  سرزنش کرد. اداره شرکتها می خواست که هزینه های  خارج از وقت اداری  را کاهش دهد. جواب کارمند  این بود که باید موسسه را تا ساعت 9 بعد از ظهر بجهت هزینه ها تعطیل نماید. اداره شرکتها خوشحال است و تنها چیزی که  درک نمی کنند این است که آنها مشتریان و آینده کسب و کارشان را از دست می دهند. بیشتر رفتار کارمندان نسبت به مشتریان نتیجه فلسفه مدیریت می باشد.
یک روش دیگر مشتری را در رتبه اول قرار می دهد و کارمندان را برای سرویس دهی بیشتر به مشتریان تشویق می کند. معاون فروش و خدمات بازاریابی ماریوت می گوید: ما عادت داشتیم که مدیران رستوران را برای چیزهایی همچون  هزینه غذا که  برای ما مهم بودند تشویق  کنیم . آیا  شما شنیده اید  که یک مشتری درباره قیمت غذای رستوران بپرسد؟ شما باید چیزی را ترغیب کنید که مشتریان از کسب و کار شما می خواهند.
عاقلانه است که ما ارزش بلند مدت مشتری  را ارزیابی کنیم و فعالیتهایی را در جهت  حمایت بلند مدت مشتری انجام دهیم. دو مطالعه این موضوع را ثابت می کند:  شرکت فوروم (Forum Company) نشان داد که هزینه نگهداری یک مشتری قدیمی تنها 20% هزینه جلب یک مشتری تازه  می باشد. یک تحقیق دیگر نشان داد که افزایش 5 درصدی در نرخ نگهداری مشتری  موجب افزایش سود 25 الی 125 در صدی می شود. از اینرو ،هتلی که می تواند تعداد مشتریان تکراریش را از 35 درصد به 40 درصد افزایش دهد باید حداقل 25 درصد سود بیشتری کسب نماید.
 رئیس خطوط هوایی اسکاندیناوی (Scandinavian Airlines) اهمیت یک مشتری را به شرح زیر خلاصه  می نماید:
بر ترازنامه ما بدقت نگاه کنید، در طرف داراییها شما هواپیماهای زیادی که میلیاردها دلار ارزش دارند را می بینید. اين نگرش غلط است ما خودمان را گول میزنیم. چیزی که ما باید در طرف داراییها بگذاریم اینست که سال گذشته SAS  مسافران خوشحال زیادی را جابجا کرد. چون تنها دارایی ما مردمی هستند که از خدمات ما خوشحالند  دوباره می آیند و برای آن هزینه می کنند.
هیچ چیزی بیشتر از رانندگی در بلوار لاس وگاس (  Las Vegas) که از فرودگاه بین المللی مککاران (McCarran ) می گذرد نمی تواند این مهم را تأیید کند. می توانی ردیفهایی از هواپیماهای تجاری زرد رنگی را ببینی که به صحرا آورده شده اند تا هوای خشک مانع پوسیدگی آنها شود ،این هواپیماها زمانی میلیاردها دلار ارزش داشتند و در ترازنامه ها با ارزش واقعی بدون استهلاک لیست می شدند. امروزه آنها یک قسمتی از ارزش ترازنامه قبلی را دارند،چرا؟ چون خطوط هوایی که هواپیماهایشان در صحرا مینشینند به خاطر نداشتن  مسافر کافی یا ورشکسته هستند و یا مجبور به کم کردن از برنامه هایشان شده اند. بدون مشتریان،  داراییها ارزش خیلی کمی دارند. بدون مشتریان، رستوران تازه چندین میلیون دلاری بسته خواهدشد و بدون مشتریان هتل 20 میلیون دلاری به امانت داری با متصدیانی که هتل را به یک قسمت  کوچکی از ارزش دفتری آن می فروشند تبدیل می شود.
بازاریابی هتلداری و توریسم یعنی چه؟
در صنعت هتلداری ،بازاریابی و فروش اغلب در یک مقوله قرار می گیرند و جای تعجب نیست که دپارتمان فروش بعنوان یکی از قسمتهای مشهود در هتل می باشد. مدیران فروش، با تورهایی مشتریان بلند مدت را فراهم می آورد وآنها را با  حراجیهای نوشیدنی و غذا در هتل پذیرایی می کنند . بعلاوه فعالیت فروش کاملاً مشهود است در حالیکه بیشتر حوزه های غیر ترویجی فعالیت بازاریابی پشت درهای بسته انجام می گیرد . در صنعت رستوران ، بیشتر مردم بازاریابی را با تبلیغات و ترویج فروش اشتباه می گیرند.
غیر معمول نیست اگر از مدیران رستوران بشنوی که می گویند « من بازاریابی را اصلاً باور ندارم »  آنها این حرف را زمانی می زنند که از تأثیر تبلیغاتشان بهره ای نمی برند . در واقع ، تبلیغات و فروش تنها دو مقوله ای نه چندان مهم در بازاریابی هستند. تبلیغات و فروش مؤلفه های تشویقی آمیخته بازاریابی می باشند. سایر اجزای آمیخته بازاریابی شامل کالا، قیمت و توزیع می باشند. همچنین بازاریابی شامل تحقیق ، سیستمهای اطلاعات و برنامه ریزی می شود.
ساختار 4P  ، متخصصان بازاریابی را توصیه می کند تا  بر اساس کالا و خصوصیاتش تصمیم گیری کنند و تصمیم بگیرند که چطوری کالا را توزیع کنند چه روشی را برای تشویق کالایشان بکار گیرند. برای مثال ، مکدونالدز (McDonald’s) محصولش غذای آماده می باشد آن با بكارگيري تركيبات كيفي و محصولات توسعه يافته، كالايي را توليد مي كند كه مردم بتوانند با قيمت مورد انتظار خود بخرند. بيشتر مردم بيش از پانزده دقيقه براي رفتن به مكدونالد صرف نمي كنند. طبق بخشي از برنامه  توزيع ، مكدونالد بايد رستورانهايي داشته باشد كه براحتي در بازار هاي هدف آن واقع شوند. نهايتا مكدونالد به بخشهاي مختلف بازار مرتبط است و واحدهاي بسيار را در سطح شهر دارد و اين به مكدونالد اين اجازه را ميدهد كه از رسانه ملي همچون تلويزيون ، استفاده موثر نمايد. آميخته بازاريابي بايد تركيبي از عواملي باشد كه بتوانند بسته كالا و خدمات موثر براي بازار هدف را خلق كنند. بعضي از منتقدان احساس مي كنند كه ساختار 4p بعضي فعاليتهاي مهم ويژه را حذف يا كمتر مورد توجه قرار داد.
اگر بازاريان بخوبي نيازهاي مشتريان را تشخيص دهند محصول خوبي توليد ، قيمت گذاري، توزيع و ترويج خواهندكرد. نتيجه آن محصولات جذاب و مشتريان خشنود خواهدبود. ماريوت ( Marriott) با طراحي باغ اوليو ( Olive Garden) توسط جنرال ميلز (   General Mills ) مفهوم «حياط باغ» خود را توسعه داد. آنها محصولات متفاوتي را طراحي كردند كه منافع جديد مشتري را ارائه مي‌كرد. «بازاريابي رسيدن به هدف است». پيتر دروكر ( Peter Drucker ) " متفكر برجسته مديريت" بازاريابي را چنين تعبير مي كند: هدف بازاريابي فروش سرشار مي باشد. هدف دانستن و فهميدن مشتريان مي باشد. طوري كه محصول يا خدمات، مناسب آنها باشد و خودكار بفروش برود.
اين به آن معني نيست كه فروش و ترويج مهم نيستند بلكه آنها بعنوان قسمتي از آميخته بازاريابي مجموعه اي از ابزارهاي بازاريابي هستند كه براي توليد مشتريان خشنود با هم كار مي كنند. تنها زماني فروش و ترويج موثر خواهند بود كه ابتدا اهداف و نيازهاي مشتري تعريف شوند و بعد بسته ارزشمند به آساني در دسترس و آماده شود.
اهمیت بازاریابی
همچنانکه می دانیم صنعت هتلداری یکی از بزرگترین صنایع دنیا و یکی از دو صنعت بزرگ ایالات متحده آمریکا می باشد که در 50 ایالت نیز بعنوان بزرگترین صنعت محسوب می شود.در این کتاب ما بر صنایع گردشگری و هتلداری متمرکز می شویم.
بازاریابی در بخش صنعت رستوران هتلداری یک نقش مهم در حال رشد را ایفا می کند. ورود غولهای بزرگ شرکتی به بازار هتلداری آن را از صنعت پدر و مادری که هتلها و رستورانهای با مالکیت خصوصی رایج بودند تبدیل به یک صنعتی که بوسیله گروههای زنجیره ای اداره می شوند نموده است. این گروههای زنجیره ای در محیطی کاملا رقابتی فعالیت می کنند که در آن مهارتهای بازاریابی جسورانه برای بدست آوردن مشتریان لازم می باشد. 24 شرکت بیش از یک سوم رستورانها را در آمریکا در اختیار دارند. مکدونالدز یک گروه  زنجیره ای با 30 هزار رستوران در 119 کشور جهان با 47 میلیون مشتری در روز را رهبری می کند.
صنعت هتلداری در سایه شرکتهایی همچون ماریوت (Marriot) ، سندانت (Cendant) ، آکور (Accor) و استنوود (Stanwood) که هتلهای زنجیره ای را خریده و مارکهای (Brands) مختلف ارائه می دهند بعنوان یک سازمان قوی بسوی استحکام پیش می رود. تفکرات کارشناسی بازاریابی این بنگاههای بزرگ یک محیط بازاری کاملا رقابتی ایجاد کرده است. در پاسخ به فشارهای رقابتی در حال رشد، گروههای زنجیره ای هتلداری بیشتر بر تفکرات کارشناسی مدیر بازاریابی تکیه دارند. مقام مدیر غذا و نوشیدنی یا مدیر تقسیم اتاقها دیگر تنها مسیر شغلی برای رسیدن به مقام  مدیریت عمومی نیست. در بیشتر گروههای زنجیره ای مقام مدیریت بازاریابی بعنوان مسیر شغلی جایگزین برای رسیدن به مقام مدیریت عمومی محسوب می شود. بازاریابی یک فلسفه ایست که تمام مدیران نیازمند آن می باشند. زمانی که مدیر بازاریابی یک بازاری تمام وقت محسوب می شود سایر افراد باید یک بازار ی نیمه وقت به حساب بیایند.
در سالهای نه چندان دور ، تجربه در مدیریت غذا و نوشیدنی برای موفقیت مدیریت عمومی هتل بسیار پر اهمیت بود. مدیر عمومی امروزی معتقد است آموزش بازاریابی یکی از نیازهای اولیه برای موفقیت می باشد.
بازاریابی توریسم:
دو صنعت اصلی که ما آنها را تشکیل دهنده توریسم می نامیم صنایع هتلداری و گردشگری می باشند. در این کتاب ما به صنایع هتلداری و گردشگری اشارات زیادی خواهیم کرد.  بازاریابی هتلداری موفق بشدت  به صنعت گردشگری وابسته است. برای مثال، بیشتر مهمانان هتلها و تفرجگاهها پکیج های هتلداری و گردشگری را که بوسیله عمده فروشان فراهم آورده می شوند و از طریق آژانسهای مسافری ارائه می شوند را  خریداری می کنند. با توافق برای شرکت در پکیج های ترتیب داده شده توسط عمده فروشان ، هتلها بطور موثر رقبا را کنار می زنند. همینطور هتلها و بنگاههای کرایه اتومبیل روابط مشارکتی بسیاری را با خطوط هوایی که برنامه های پرواز مداوم دارند را توسعه داده اند.
موفقیت خطوط کشتیرانی در واقع نتیجه بازاریابی هماهنگ بسیاری از بخشهای صنعت گردشگری می باشد. برای مثال ، مسئولان بندر بوستون (Boston ) خواستند که خطوط کشتیرانی تجاری را جذب کنند و با جسارت بوستون را به خطوط کشتیرانی تبلیغ کردند و بعد از مطمئن شدن از آمدن آنها، بوستون را به آژانسهای گردشگری مهم معرفی کردند. این خیلی مهم بود چرا که ترتیب دهندگان مسافرتها بیش از 95 درصد خطوط کشتیرانی تجاری را صاحب هستند. نتیجه این بود که تعداد خطوط کشتیرانی مراجعه کننده به بندر دو برابر شد و از این بازاریابی مرکب مبلغ 3/17 میلیون دلار به اقتصاد محلی افزوده شد.
این تنها شروع همکاری بازاریابی آژانسهای مسافرتی برای تشویق خطوط کشتیرانی بود. خطوط هوایی، بنگاههای کرایه اتومبیل و راه آهن مسافری بطور هماهنگ پکیج هایی را همگام با  خطوط کشتیرانی آماده کردند که مستلزم هماهنگی در قیمت گذاری، تشویق و تحویل آن پکیج ها می باشد. همچون مسئولان بندر، دولت یا آژانسهای شبه دولتی نقش مهمی را در وضع قانون با هدف تقویت صنعت گردشگری از  طریق تشویق مناطق، ایالات و اقوام  ایفا می کنند.
تنها تعداد معدودی از صنایع بمانند صنایع هتلداری و گردشگری با هم متحد هستند که  این همبستگی باعث افزایش درهم آمیختگی بیشتر می شود. صنعت گردشگری نیاز به متخصصان بازاریابی دارد که بتوانند آینده دور را بفهمند و بتوانند تغییرات نیازهای مصرف کنندگان را با استفاده از  روشهای خلاق بر اساس دانش بازاریابی قوی پاسخگو باشند.
بازاریابی از نظر ما یک فرآیند مدیریتی و اجتماعی می باشد که افراد و گروهها آنچه را که نیاز دارند و می خواهند از طریق خلق و تبادل کالاها و ارزش با دیگران بدست بیاورند .
 برای توضیح بیشتر این تعریف به اصطلاحات زیر نگاه کنید:
 نیازها ، خواسته ها و تقاضاها، کالاها، مبادله، معاملات و روابط و بازارها.

 

مترجم:اکبر قاسمی
منبع:بازاریابی برای هتلداری و توریسم

 

+ نوشته شده در  شنبه بیست و نهم فروردین 1388ساعت 15:10  توسط ميثم   | 

توريسم صنعت نوين قرن بيست و يكم

امروزه تماشاي آثار برجاي مانده از فرهنگ كهن ، بناهاي تاريخي و باستاني ، موزه هاي اشياء قديمي و جلوه هاي زندگي قرون گذشته حتي براي پيروان جنبش هاي رمانتيك (مكتب رمانتيسم ) كه شعراي انگليسي ويليام بليك و لردبايرون بيش از ديگران الهام بخش آن بودند تا مردم را به نظاره كردن شهرهاي ساخته شده به سبك گوئيك ، رشته كوه هاي زيبا ، رودخانه هاي خروشان و مناظر ديدني بكشاند ، چندان جذاب و جالب بنظر نميرسد. ورزشهاي تفريحي مثل ماهيگيري و قايق راني يا ورزشهاي زمستاني كه انگليسيان در روستاي زيباي رزمات سوييس ابداع كننده آن بودند به تنهايي آمار گردشگر زيادي را به خود جلب نمي كنند . امروزه مردم در هر كجاي اين كره خاكي به راحتي فشردن چند دكمه كامپيوتر يا ماهواره خود دنياي زيبا و روح نواز مناظر دور دست را در سينماهاي خانگي خود به نظاره مي نشينند . اما با تمام اين تفاصيل بزرگترين صنعت جهان ، صنعت توريسم يا گردشگري است .
كشورهاي اروپايي ابعاد گسترده اين صنعت را از نظر توليد اشتغال و ايجاد درآمد درك كرده اند و از چند دهه پيش به شدت به توسعه اين صنعت پرداخته اند . تبليغات تلوزيوني گردشگري موضوعي است كه تمام كشورهاي توسعه يافته اين صنعت از آن بهره برده و مي برند ، تبليغاتي گسترده كه علاوه بر پخش آگهي و تيزر ، دامنه آن به فيلم هاي سينمايي ، فيلم هاي مستند ،سريالهاي تلوزيوني و فراتر از آن كانالهاي مخصوص تلوزيوني كشيده شده است . تهيه كنندگان و كارگردانان اين برنامه ها ضمن شناسايي مكانهاي گوناگون اعم از طبيعي ، تفريحي ، فرهنگي ، اقتصادي و ... اطلاعات كامل و جامع اي از قيمت ها ، كالاها و محصولات هنري و .. به مخاطبان خود ارائه داده و تشويق به بازديد از اين محل ها و حضور در جشوارهاي خريد مي نمايند ، چرا كه يكي از انگيزه هاي قوي توريست ارضاء انگيزه خريد است .
برگزاري نمايشگاه هاي بزرگ در ابعادي فوق تصور ابزار ديگري است كه كارگردانان زبردست در يك نمايش زنده و مبهوت كننده از نور ، صدا ، دكور هاي مجلل و به واقع عيني در راستاي اهداف توريستي خود استفاده ميبرنند . كشورهاي توسعه يافته براي بالا بردن اطلاعات وآمار گردشگران خود با برگزاري سمينارهاو جمع آوري اطلاعات از طريق نظر خواهي و پرسشگري از گردشگران به بهترين چارچوبهاي ارائه خدمات در زمينه گردشگري رسيده و بدنبال حضوري موفق تر در حوزه تخصصي صنعت گردشگري از جمله مسائل اكوتوريسم ، توريسم طبيعت گردي و يا تورهاي ماجراجويانه هستند.
كشور هاي پيشرفته در اين صنعت با برداشتن گامهاي فراتر از زمان بدنبال ايجاد مناسبتهاي تاريخي هستند تا با برگزاري فستيوالهاي چند منظوره كه بيشتر شبيه پديده جلوه گر است با ارتقا صنعت توريسم خود يا تاريخي كردن اماكن و مناسبت ها ، موقعيت هاي اقتصادي بهتري براي خود خلق نمايند.كشورهاي فرانسه با بيش از 80 ميليون نفر توريست خارجي ، اسپانيا 60 ميليون نفر، آمريكا 55 ميليون نفر ، چين 52 ميليون نفر، ايتاليا46 ميليون نفر وباگذشت تجربه چند با نگاه ي تازه ، بدنبال بازارهاي جديد توريست و توريسم نوين هستند، آنها به خوبي مي دانند كه هر توريست به منزله ورود حداقل 1000 دلار به چرخه اقتصاد و اشتغال است براي مثال كشور تركيه با حفظ ميراث فرهنگي و محيط زيست و با اتكا بر روزنه هاي تاريخي و مكان هاي توريستي صنعت و اقتصاد خود را به پيش ميبرد . يكي از اين جلوه ها آيين بزرگداشت 10 روزه مولانا و شب عروس در شهر قونيه است كه شاهد حضور 5 هزار نفر در هر برنامه سماع مي باشد . واقعيت اين است كه بسياري از كشورها مثل ترك ها براي توريست هاي ايراني سرمايه گذاري كرده اند و به جاي سرگرمي با آمار خيالي و اخبار غير واقعي براي اذهان عمومي به واقع كار كرده اند در تركيه با يك مقبره بيش از 200 هزار نفر ميتوانند بشكل مستقيم ارتزاق كنند در حالي كه آمار كل گردشگران خارجي و يا آمار شاغلين مستقيم اين صنعت در كشور به اين رقم نمي رسد و ما هنوز بدنبال توسعه هتل داري و گسترش شبكه ها و موسسات توريستي هستيم. البته تبليغات سوء برعليه ايران و شناسايي ايران به عنوان كشوري نا امن يكي از دلايل كاهش فاحش آمار توريست خارجي به ايران است .
در دهه 1990 روند رشد صنعت توريست با شتابي بي سابقه نسبت به قبل سير صعودي داشته و بر اهميت آن در سراسر جهان بطور روز افزون افزوده شد تا جاي كه با سرمايه گذاري هاي مستقيم بيش از 300 ميليارد دلاري سالانه ، 8 درصد كل سرمايه گذاري هاي جهان و 7 درصد نيروي كار جهان را بطور مستقيم به خود مشغول كرده است . دليل چنين رشد چشم گيري افزايش درآمدها و اوقات فراغت ، توسعه و پيشرفت در صنعت حمل و نقل جهاني و بالا رفتن سطح عمومي آگاهي ها و دانش مردم نسبت به ساير نقاط جهان بود كه اين خود مرهون پيشرفت هاي قابل ملاحضه در زمينه فن آوري ارتباطات و تاثير شگرف تبليغات و رسانه ها است . توريست هاي فضايي عصر نويني در اين صنعت است كه معدود كشورها مي تواننددر اين وادي اجازه فكر كردن به آن را داشته باشند چراكه تكنولوژي برتروتوان اقتصادي فوق العاده اي را مي طلبد.
توريست در ايران
ايران سرزميني با گستره جغرافيايي وسيع ، تنوع آب و هوايي و شرايط اكوزيستي متفاوت ، تنوع قومي و فرهنگ غني ، كشوري با 30 استان در اشكال شهري و روستايي و جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي بسيار همچون قاره پهناوري است كه در قالب يك كشور جاي داده شده است . متاسفانه علي رغم استعدادها و توانايي هاي زياد، هنوزبراي مردم خود ايران ناشناخته مانده است . توريست يا گردشگري در ايران پديده اي فصلي با قطبهاي محدود و تقريبا درون زا است ودر قسمت توريست خارجي بيشتر بعنوان بازاري براي كشورهاي همسايه محسوب ميشود تا جلب توريست براي بازارهاي داخلي . چرخه داخلي اين صنعت تحت تاثير عوامل بسياري هنوز نتوانسته نگاه اقتصادي و درآمد زاي را به بازارهاي بين المللي و تبادلات عظيم و تاثيرات سازنده آن داشته باشد .
حفظ محيط زيست و ميراث هاي فرهنگي و ارزش نهادن و احترام به ارزشهاي انقلاب اسلامي از معيار هاي است كه توريستها براي ورود به كشورمان بايد رعايت نمايند ، واقعيت اين است كه كاهش فاحش توريست خارجي ناشي از اين عوامل نيست بلكه تبليغات سوء عليه ايران طي دو دهه گذشته از طرفي و عملكرد ضعيف ما در جهت تبليغات و جلب سرمايه گذاريها ي داخلي و خارجي در راستاي زيرساختهاي صنعت پر رونق توريسم از دلايل آن ميباشد. ما اگر بخواهيم راه طولاني ساير كشورها را در كوتاه ترين مدت بپيمائيم بهتر است از مشاركت و همكاري آنها استفاده كنيم بدون مشاركت و سرمايه گذاري ساير بخشها توان رقابتي از بين خواهد رفت ، سرمايه گذاري بخش خصوصي در صنعت توريسم و گردشگري و توجه دولت به زير بناهاي اين صنعت باعث رونق و شكوفايي آن در كشور خواهد شد .
پيشنهاد
اقدامات به دو دسته داخلي و خارجي تقسيم مي شود كه اقدامات داخلي اصل و پايه كارهاي خارجي بوده و بنوعي تضمين كننده موفقيت آن ميباشد( اقدامات انجام شده در قسمت داخلي ، زير ساختهاي تجارت و بازرگاني بين الملل است.)
داخلي :
1-جمع آوري اطلاعات كامل و جامعي از تمام اماكن تاريخي ، مذهبي ، فرهنگي ، اقتصادي ، طبيعي و ... در قالب فيلم ،عكس ، تاريخچه و... توسطسازمانهاي مربوطه ( محيط زيست ، ميراث فرهنگي و گردشگري ، فرهنگ و ارشاد اسلامي و ...) در قالب فيلم ،كتابهاي راهنما ، بروشورو مجلات عكس و تبليغاتي .
2-ارائه خدمات لازم به سرمايه گذاران بخش خصوصي و دولتي در اين صنعت و امور زيربناي مربوط به آن.
3-برگزاري تورهاي گردشگري با موضوعاتي مثل تورهاي طبيعت گردي ، مذهبي ، و ....
4-تبليغات گسترده و همه جانبه .
خارجي :
بهترين و موثرترين شيوه براي جلب توريست كه به منزله تبليغات حضوري و فروش محصولات و صنايع داخلي است برگزاري نمايشگاههاي بزرگ در كشورهاي توريست پذير آنهم در مقاطع زماني تراكم توريستي با بكارگيري جلوهاي تاثيرگذار هنرهاي نور و تصاوير معماري و طراحي برگرفته از آثار هنري ، تاريخي و جلوه هاي زيباي با مجريان آشنا به زبان بين الملل و بومي در قالب مردمان هر منطقه باپوشش لباسهاي محلي و...
اميدواريم با سياست گذاريها و اقدامات موثر نه تنها به پيشرفت در اين صنعت برسيم بلكه از بازار عظيم مبادلات بين الملل سهمي را به اقتصاد كشورمان اختصاص دهيم . انشاءالله

+ نوشته شده در  شنبه بیست و نهم فروردین 1388ساعت 14:56  توسط ميثم   | 

رامسر بهشت زميني

كازينو

هتل قديم

جنگل جواهر ده

غروب ساحل رامسر 

+ نوشته شده در  شنبه بیست و نهم فروردین 1388ساعت 11:17  توسط ميثم   | 

روستاي چوشل در ۱۰ كيلومتري شهرستان لاهيجان و در كيلومتر ۴ جاده سياهكل به لاهيجان قرار دارد.اين روستا با جمعيتي بالغ بر ۲۰۰۰ نفر  و با شرايط اقليمي خاص(نمونه اي از آن در تصوير فوق قابل مشاهده مي باشد) مي تواند به يكي از مناطق توريستي لاهيجان تبديل شود كه با احداث و تكميل چند ويلاي در حال ساخت و همت مسئولين محترم سازمان گردشگري اين مهم دور از انتظار هم نمي باشد.از خصوصيات منحصر به فرد اين روستا جداي از جاذبه هاي طبيعي آن سطح سواد فرزندان اين منطقه مي باشد.اين روستا بيش از ۲۵۰پزشك،مهندس،معلم و افراد داراي تحصيلات دانشگاهي مي باشد كه در مناصب مختلفي در سطح كشور فعاليت مي كنند.ار نقاط توريستي اين روستا مي توان از آبشار زيباي چوشل در دل كوه كاكوه(كه به همت مسئولين امر گمنام مانده است)،بقعه زيارتي آقا سيد نجف الدين اشرف برادر امام رضا(ع)، كوه زيباي كاكوه ويژه علاقمندان به كوهنوردي و افرادي كه ميخواهند در جايي نزديك به شهر يك روز تعطيل را به همراه خانواده سپري نمايند و جنگل زيباي كاج نام برد.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و پنجم فروردین 1388ساعت 12:32  توسط ميثم   | 

بسياري از جاذبه هاي گردشگري گيلا ن از ديدگان دور مانده است

رشت- گيلان سرزمين طلاي سبز از ديدگان بسياري از دوستداران تاريخ و طبيعت به دور مانده است. اين استان طبيعت و گردشگري با بيش از  14هزار کيلومتر مربع مساحت داراي جاذبه هاي تاريخي و طبيعي کم نظيري چون جنگل هاي انبوه، شاليزارهاي وسيع ، زيستگاههاي پرندگان، آبگيرها، رودها، سواحل چشم نواز درياي خزر،پارکهايي وسيع و انواع گياهان زيبا و کم ياب است. جغرافياي سبز گيلان مجموعه اي است بي بديل از شاهکارها و مواهب خدادادي حاصل درياي هميشه آبي خزر تجلي يافته در آيينه امواج نيلگون کرانه هاي دل انگيز، جلگه ها، کوهپايه هاي جنگلي با گستره سبز شاليزارهاي برنج، عطر خوش مخمل سبز بوته هاي چاي، ييلاقات مصفا و رودخانه هايي زلال و پر پيچ و خم که شايد در خارج از اين استان تنها بتوان همه اين بهشت چشم را با هم تنها در رويايي شيرين تصور کرد. از سوي ديگر سيماي ميراث فرهنگي اين سرزمين به عنوان مامن اقوام آريايي از بزرگترين گاهواره تمدن و فرهنگ هزار ساله بشري است که همچنان داراي آثار ارزشمند تاريخي فرهنگي بجاي مانده ازگذشتگان، هنرهاي سنتي و صنايع دستي با قدمت هزارساله است. صنايع در گيلان نيز از قدمت زيادي برخوردار است، که از پرورش کرم ابريشم در عهد باستان آغاز و با کشت برنج، چاي، توتون، صيد و عمل آوري انواع ماهي، توليد و صدور خاويارادامه دارد. امروز شايد کمتر ايراني و يا شايد هم کمتر گردشگر خارجي را بتوان سراغ گرفت که نام برخي از جاذبه هاي طبيعي و گردشگري گيلان چون شهرک تاريخي و باستاني ماسوله، تپه ها و جام مارليک، تالاب بين المللي بندر انزلي و يا قلعه رودخان را نشنيده باشد. جاذبه هاي گردشگري اين استان آنقدر زياد است که تقريبا جايي نيست که براي يک مسافر خالي از لطف و جذابيت باشد. شاليزارهاي برنج، خانه هاي روستايي با سقفهاي پوشيده از شالي، بازارهاي هفتگي، لباسهاي محلي، دريا و سواحل آن، باغهاي چاي و زيتون، ابنيه تاريخي، بقعه هاي امامزاده ها، آرامگاه شخصيتهاي علمي و فرهنگي و موزه و آثار باستاني همه و همه خبر از ايجاد انگيزه براي گردشگر است. بارگاه رفيع سيدجلال الدين اشرف برادر امام رضا (ع) در آستانه اشرفيه، خواهر امام رضا و داناي علي در رشت، امامزاده هاشم در جاده رشت، تهران و شاهزاده ابراهيم در شفت از مهمترين مکانهاي مذهبي استان گيلان است که هر ساله پذيراي صدها زائر بومي و غير بومي است. همچنين، آرامگاه ميرزا کوچک جنگلي در رشت، آرامگاه دکتر معين در آستانه اشرفيه، بقعه شيخ زاهد در لاهيجان، بقعه متبرکه سبز قبا، امامزاده ميرزا و پير جلودار در فومن، بقعه شيخ تاج الدين محمود خيري، مرقد مطهر امامزاده سيد قاسم (س) و سيد ابراهيم (س) در آستارا، بقعه بي بي حوريه در انزلي و بقعه شاه شهيدان در سياهکل مکانهاي ديدني و زيارتي با جذابيتهاي خاص خويش، گردشگران را براي بازديد به سوي خود فرا مي خوانند. مناره آجري گسگر، پل خشتي، غار نارنج پره تنيان شهرستان صومعه سرا، برج تاريخي ميل، غار لياروي املش ، قلعه ليسار، دو کاخ قشلاقي و ييلاقي نصرالله خان سردار امجد، حمام قديمي آق اولر شهرستان تالش، پل خشتي، مقبره کاشف- السلطنه باني چاي، کوه بيجار، موزه چاي، حمام گلشن، کاروانسراي تي تي کاروانسرا و غار شيخانور شهرستان لاهيجان، آتشفشان درفک، تپه باستاني مارليک، پل خشتي و تپه گلشني شهرستان رودبار، عمارت شهرداري، ساختمان پست، عمارت کلاه فرنگي، باغ محتشم، کتابخانه ملي، موزه، استخر طبيعي عينک و حمام پيرسرا شهرستان رشت، کاخ ميان پشته، فانوس دريايي، موج شکن و برج ساعت شهرستان انزلي گوشه اي از بناهاي تاريخي و ديدني استان گيلان است که هرساله هزاران گردشگر ايراني و خارجي براي بازديد از اين مناطق به گيلان سفر مي کنند. به گزارش ايرنا، استان گيلان علاوه بر آثار تاريخي و مذهبي داراي 565 هزار هکتار جنگل و  224هزار هکتار مرتع طبيعي است که مانند کمربندي سبز از سواحل چابکسر شروع و تا سواحل آستارا امتداد دارد. وجود تالابهايي مانند تالاب خطيب گوران و کهنه گوراب فومن، مرداب بندر کياشهر، مرداب استيل آستارا، تالاب بين المللي انزلي، توقفگاه و پناهگاه هزاران پرنده زيبا و رنگارنگ دريايي و قوهاي سپيد، تالاب زيباي اميرکلايه لاهيجان با انواع پرندگان دريايي، آبشار پره سره هشتپر، تالاب زيباي زربيجار با پوشش گياهي مردابي زيستگاه پرندگان مهاجر املش، تالاب سياه درويشان و نرگستان صومعه سرا مانند طاووسي زيبا پرهاي افسونگر خود را براي پذيرايي از مسافران گسترده است. تمامي اين جاذبه ها و ديگر جاذبه هاي گيلان، اين استان را در رديف چهار استان اول گردشگري کشور مطرح نموده است. اما به رغم تمامي اين جاذبه ها فرهنگي، طبيعي و تاريخي به نظر مي رسد که استان گيلان قادر نيست به دليل برخي مسايل و مشکلات از اين توان بالقوه براي جلب کامل گردشگران خارجي و داخلي استفاده کند. به گفته رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي گيلان، در يک سال گذشته  150هزار گردشگر خارجي وارد گيلان شده اند، که از اين تعداد تنها حدود  10هزار نفر از آنان به قصد گيلانگردي بوده و بقيه به قصد سفر به کشورها يا استانهاي ديگر وارد استان شده اند. ضمن اينکه "محمدحسين مهدي پور"  اشاره کرد که در ايران نظام جامع آماري در اين باره وجود ندارد و دستگاههاي مختلفي متولي اين کار هستند. وي معتقد است، جاذبه هاي گردشگري استان بالقوه است و هنوز به طور کامل به صورت بالفعل درنيامده است. مهدي پور گفت: تعدادي از گردشگران توسط تور دفاتر خدمات مسافرتي به استان سفر کرده اند که متاسفانه امکانات اوليه مانند خدمات خودرويي و بهداشتي فراهم نشده است. وي افزود:  60منطقه نمونه گردشگري در گيلان معرفي شده که به منظور آماده سازي زيرساختها مجموع تاسيسات گردشگري با محوريت جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي و گردشگري توسط گروههاي سرمايه گذاري انجام مي شود. وي، توسعه خدمات، فرهنگ غني مهمان پذيري، همکاري دستگاههاي خدمات رسان و سرمايه گذاري مناسب را زنجيره اي مي داند که موجب توسعه گردشگري و جذب گردشگر مي شود.همچنين به گفته نماينده مردم رودبار برنامه ريزي اساسي در صنعت گردشگري و برداشتن موانع سرمايه گذاري در گيلان، اقتصاد استان را متحول مي کند.عطا»الله حکيمي با اشاره به وضعيت صنعت گردشگري گيلان اظهار داشت: برنامه ريزي مناسب و اساسي روي صنعت گردشگري گيلان، مي تواند اقتصاد استان را متحول کند، زيرا گردشگري، بخش توانمند و بالقوه اي است که با سرمايه گذاري مختصر مي توان آن را شکوفا کرد. وي به ويژگي هاي گردشگري گيلان اشاره کرد و افزود: گيلان استان سرسبزي است که از مواهب بسيار زيادي برخوردار است و مي توان از سرسبزي استان در راستاي توسعه گردشگري استفاده کرد. حکيمي با بيان اينکه 6 نقطه نمونه گردشگري مصوب دولت در رودبار تعريف شده، تصريح کرد: در حال حاضر چند گروه سرمايه گذار داخلي در حال مطالعه در مناطق سلاسر، تپه مارليک و داماش رودبار براي سرمايه گذاري هستند. وي وضعيت سرمايه گذاري در استان را نامناسب دانست و گفت: متاسفانه سرمايه گذار به راحتي در استان مورد حمايت قرار نمي گيرد و برخوردهاي بعضي افراد مسئول با سرمايه گذار باعث سرمايه گريزي در استان مي شود که در اين راستا لازم است استاندار جديد گيلان تمهيداتي در جذب سرمايه گذار بينديشد. وي تاکيد کرد: توجه به مسئله سرمايه گذاري و برداشتن موانع برسر راه سرمايه گذار مي تواند بسياري از مشکلات پيش روي استان را حل و موجب توسعه و رشد اقتصادي شود و مديران استاني نيز بايد موجب فرار سرمايه گذاران در بخش گردشگري استان نشوند.

منبع:روزنامه ابتكار مورخه۹/۷/۸۶

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه نوزدهم فروردین 1388ساعت 11:14  توسط ميثم   | 

سلام

بزرگترين قله ها با اولين قدم آغاز مي شود.!

با توجه به پتانسيل بالاي گردشگري شهرستان سياهكل و مناطق خوش آب و هواي شهرستان  متآسفانه هنوز اقدام جدي در خصوص جذب سرمايه گذار به اين مناطق صورت نگرفته است.

البته جاي شادماني است كه در سال جاري با آغاز به كار فاز ۱ مجتمع تفريحي ميلاد وابسته به شركت شن وماسه شن رود سياهكل نخستين قدم ها جهت توسعه گردشگري سياهكل با كمك بخش خصوصي برداشته شده است.

در راستاي توسعه هر چه بيشتر شهرمان و جذب بيشتر توريست به اين منطقه تصميم داريم از اين پس با معرفي مناطق ديدني و زيباي شهر و معرفي زمين هاي با قابليت كاربري مسكوني جهت احداث ويلا و قبول پيمانكاري ويلاهاي ارزان با توجه به امكانات در دسترس گامي هر چند كوتاه بر داريم.

منتظر قدوم سبزتان هستيم.

تلفن تماس:۰۹۱۱۳۴۳۴۰۱۴

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه نوزدهم فروردین 1388ساعت 10:29  توسط ميثم   | 

مجتمع تفريحي ميلاد

 

 

 

 

اگر در تهران یا یک شهر پرجمعیت دیگر زندگی می کنید حتماْ  برای شما هم گاهی پیش آمده است که بخواهید از این هیاهو و شلوغی خلاص شوید.راستی اولین جایی که آرزو میکنید در آن لحظه آنجا باشید کجاست؟کنار دریا؟ یا دل یک جنگل؟

شاید هم فرق چندانی نمیکند کجا باشد .هر کجا به غیر این همهمه و قوطی کبریت های سنگی!میخواهم برای شما یک پیشنهاد جالب داشته باشم.اگرگذرتان به گیلان و شهر سیاهکل و جنگلهای سر سبزش افتاده باشد از زیبایی بی حدش در فصول مختلف سال هم خبر دارید.شاید خیلی از شماها آرزو داشتید کاش مکانی بود که می توانستید برای مدت بیشتر و امنیت لازم برای خود و خانوادتان آنجا استراحت میکردید.مجتمع تفریحی میلاد با  مساحت۲۸۰۰۰ متر مربع در مکانی خوش آب و هوا در کیلومتر ۱۵ جاده سیاهکل به دیلمان و در منطقه توریستی بالارود از این پس در خدمت علاقمندان به طبیعت و توریست های عزیز می باشد.این مجتمع که هم اکنون فاز اول آن با ۱۴ آلاچیق زیبا  در نوروز۸۸به بهره برداری رسیده است در کنار رودخانه پر آب شن رود و در دل جنگل های انبوه منطقه قرار دارد.فاز ۲ این مجتمع با احداث ۳۰ سوئیت جهت اقامت مهمانان به زودی آغاز به کار خواهد نمود.مدیران این مجتمع در نظر دارند با احداث محل بازی کودکان-زمین فوتبال-زمین تنیس و آبشار مصنوعی لحظات شادی را برای هموطنان عزیز فراهم آورند.

+ نوشته شده در  دوشنبه هفدهم فروردین 1388ساعت 11:43  توسط ميثم   | 

چهره زشت نفرت

چهره زشت نفرت

معلم یک کودکستان به بچه های کلاس گفت که میخواهد با آنها بازی کند . او به آنها گفت که فردا هر کدام یک کیسه پلاستیکی بردارند و درون آن به تعداد آدمهایی که از آنها بدشان میآید ، سیب زمینی بریزند و با خود به کودکستان بیاورند.

فردا بچه ها با کیسه های پلاستیکی به کودکستان آمدند .

در کیسهء بعضی ها 2 بعضی ها 3 ، و بعضی ها 5 سیب زمینی بود.
معلم به بچه ها گفت : تا یک هفته هر کجا که می روند کیسه پلاستیکی را با خود ببرند .

روزها به همین ترتیب گذشت و کم کم بچه ها شروع کردند به شکایت از بوی سیب زمینی های گندیده . به علاوه ، آن هایی که سیب زمینی بیشتری داشتند از حمل آن بار سنگین خسته شده بودند .

پس از گذشت یک هفته بازی بالاخره تمام شد و بچه ها راحت شدند.
معلم از بچه ها پرسید : از اینکه یک هفته سیب زمینی ها را با خود حمل می کردید چه احساسی داشتید ؟
بچه ها از اینکه مجبور بودند ، سیب زمینی های بد بو و سنگین را همه جا با خود حمل کنند شکایت داشتند.
آنگاه معلم منظور اصلی خود را از این بازی ، این چنین توضیح داد :
این درست شبیه وضعیتی است که شما کینه آدم هایی که دوستشان ندارید را در دل خود نگه می دارید و همه جا با خود می برید . بوی بد کینه و نفرت قلب شما را فاسد می کند و شما آن را همه جا همراه خود حمل می کنید . حالا که شما بوی بد سیب زمینی ها را فقط برای یک هفته نتوانستید تحمل کنید پس چطور می خواهید بوی بد نفرت را برای تمام عمر در دل خود تحمل کنید ؟

+ نوشته شده در  یکشنبه شانزدهم فروردین 1388ساعت 15:7  توسط ميثم   |